Profiel Miranda Lindenhoff

Je moet inloggen om een vraag te kunnen stellen.

  • Nieuwemamax, 03 april 2017

    Aanhoudende pijn rechts bij rib

    Hi , ik ben nu 26 weken zwanger van de 1e. Op de dagen dat ik niet werk neem ik rust en gaat het opzich redelijk. Werk ik wel dan lig ik gelijk de volgende dag helemaal plat. Kramp is voornamelijk als ik de volle 8 uur sta.. Het lopen met de hond is zelfs iets te intensief momenteel.

    Miranda Lindenhoff, 03 april 2017

    Hoi Nieuwemamax,

     

    Bedankt voor de aanvulling!

    De klachten die jij beschrijft kunnen een uiting zijn van een bepaalde dysbalans in de spieren rondom je bekken. Het zijn dan veelal de bilspieren en beenspieren (achter- en binnenkant) die samen een hoop functie overnemen maar daardoor overbelast raken en klachten gaan geven (zoals kramp of pijn).

    Het nemen van pauzes (bv tussendoor gaan zitten of even liggen) en niet te lang in houdingen blijven staan die pijnlijk zijn is heel belangrijk om verdere toename te voorkomen. Bespreek eventuele mogelijkheden hiertoe met je werkgever.

     

    Het tussendoor oprekken van je bilspier (leg ik hieronder uit) zal je wel verlichting gaan geven, maar zal de klachten niet volledig gaan oplossen. Daar zou een geregistreerd bekkenoefentherapeut je verder mee kunnen helpen (zie vooor adressen bij jou in de buurt op www.vvocm.nl).

    Je bilspier rek je op door zittend de enkel van de pijnlijke zijde op je andere knie te leggen (bv rechts op links). Mocht dit heel erg rekken dan de (linker)knie strekken zodat deze hanteerbaar wordt. In ongeveer 30 sec moet de rek afnemen, anders de beweging minder ver uitvoeren. Voel je niets dan kun je met een zo recht mogelijke rug naar voren buigen totdat je hem licht voelt rekken in je bil en/of achterzijde bovenbeen. Als de andere zijde ook gevoelig is kan je de oefening ook herhalen met je andere been.

     

    De klachten van je rib kan ik nog niet helemaal thuisbrengen, omdat ik nog geen volledig beeld heb van het ontstaan van deze klachten. Het kan zijn dat je een verkeerde beweging heb gemaakt waardoor je een spiertje hebt verrekt, maar er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn. Als het een verrekking is zal dit de komende dagen qua last moeten gaan afnemen. Zo niet mag je mij altijd een extra bericht sturen.

    Belangrijk is dat de klachten niet (verder) toenemen, je geen sterretjes gaat zien, je geen hoge bloeddruk krijgt/hebt en je geen band gevoel ontwikkeld. Als dit wel het geval is, wil je dat dan gelijk bij je verloskundige aangeven?

    Ik hoop dat je hier al wat mee kan. Mocht je extra informatie of overleg willen, dan kun je mij altijd bereiken via de contactgegevens (zie ook www.mensendiecklindenhoff.nl).

     

    Groeten,

     

    Miranda

     

  • Nieuwemamax, 02 april 2017

    Aanhoudende pijn rechts bij rib

    Hallo, Ik heb sinds een week last van hevige pijn rechts onder bij mijn rib. Soms heb ik het zowel rechts als links. (Ik werk in de winkel en kan niet zitten..) Af en toe heb ik ook kramp in mijn billen wat doorloopt naar mijn bovenbeen. Zodra ik thuis kom ben ik dan ook helemaal gesloopt en kan ik niet meer goed lopen , staan of liggen. Alle houdingen doen pijn, waardoor ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Op verzoek vd verloskundige heb ik paracetamol geslikt. Hierdoor neemt de druk iets af maar de pijn blijft vrijwel. Als ik me erg inspan bijvoorbeeld als ik aan het werk ben gaat dit gepaard met misselijkheid en een vlaag van hitte alsof je bijna flauw gaat vallen. Het punt is alleen dat ik niet weet hoe dit kan. Ik neem af en toe wat zoute drop of druivensuiker. Eet kleine beetjes over de dag verdeeld. En toch wordt ik heel naar van dit allemaal bij elkaar. Verder hebben zowel mijn moeder en oma bekkeninstabiliteit gehad vroeger. Kan het hiermee iets te maken hebben?

    Miranda Lindenhoff, 03 april 2017

    Beste Nieuwemamax,

    Allereerst zou ik graag wat aanvullende dingen willen weten voordat ik je een goed advies en antwoord op je vragen kan geven.

    Hoe lang ben je op dit moment zwanger? Zijn er dingen die je hebt gedaan die de pijn rechts onder je rib en de last in je billen/bovenbenen zou kunnen verklaren (bv verkeerd getild, rare draai gemaakt of iets dergelijks)? Hoe lang is de kramp in je billen al aanwezig? Heb je nog normaal gevoel in je benen?En hoe gaat het op de dagen dat je niet aan het werk bent?

     

    Groeten,

    Miranda Lindenhoff

  • patr-1243981, 01 april 2017

    Bekken

    Hoi, Ik ben zwanger van me vierde kindje. Bij de eerdere zwangerschappen heb ik veel last gehad van me bekken. Bij de jongste ben ik al met 18 weken moeten stoppen met werken. Ik ben nu 16 weken en werk in de zorg. Dit valt me al heel zwaar en heb veel last van me bekken en heupen. Wat helpt het beste? Rust momenten zijn er in de ochtend helaas niet. Een bekken band kan ik die nu al gebruiken of is dit al erg vroeg? Wil proberen zo lang mogelijk door te werken want doe het werk heel graag. Groetjes Patricia

    Miranda Lindenhoff, 02 april 2017

    Hoi Patricia,

     

    Alleereerst gefeliciteerd met je vierde zwangerschap!

    Ik kan mij goed voorstellen dat je zo lang mogelijk door wilt blijven werken. Veelal zijn er per beroep een aantal aanpassingen mogelijk die er voor kunnen zorgen dat je zo lang mogelijk aan het werk kunt blijven. Hiervoor zou je je klachten met je baas bespreekbaar moeten maken en kijken welke aanpassingen er bij jou op werk mogelijk zijn.

    Een bekkenband zou ik je niet direct willen adviseren te gebruiken. Dit is een extern middel, die ondanks dat hij wel vaak wel een gevoel van meer stabiliteit geeft, het probleem niet oplost, maar vaak indirect verergering in de hand werkt. Dat betekent dat de klachten er zijn en blijven, maar je voor zover het lukt verbloemd met de bekkenband. Daarnaast heb je een grote kans dat je de band steeds vaker gaat dragen omdat je de spieren die je juist zouden moeten helpen de klachten te verminderen lui maakt om het maar zo te noemen waardoor de behoefte om de band te gaan dragen steeds groter wordt (lees uiteindelijk de hele dag ermee rond zult willen gaan lopen). Een bekkenband gebruiken wordt om deze reden alleen ingezet als uiterst redmiddel.

    Wat ik vermoed is dat de spieren rondom je bekken niet goed samenwerken waardoor je, naast het fysiek zware deel van je werk, te veel belasting hebt op je bekken en je rug waardoor je deze klachten hebt. Mogelijk dat deze klachten ook gepaard gaan met bekkenbodemproblemen (zoals incontinentie).

    Nu heb ik geen idee waar je woonachtig bent, maar als je in de buurt van Den Haag woont, waar ik werk, kan ik voor je kijken op welke wijze je de spieren weer op de juiste manier samen kunt gaan laten werken zodat je met zo min mogelijk klachten je resterende zwangerschap door kunt. Indien dit te ver is, kan het raadzaam zijn een bekkenoefentherapeut in de buurt te raadplegen om te kijken hoe je de klachten controleerbaar kunt houden.

    Heel veel succes en als je nog aanvullende of andere vragen hebt, dan hoor ik deze natuurlijk graag!

     

    Groeten,

     

    Miranda Lindenhoff

  • marj-1263470, 08 maart 2017

    Yoga tijdens zwangerschap

    Beste Miranda, Voor mijn zwangerschap heb ik een jaar lang twee keer in de week yoga beoefend. Dit ging heel erg goed en ik ben er veel leniger en sterker door geworden. Nu ik zwanger ben ( 20 weken) doe ik dit nog steeds, alleen dan met aangepaste oefeningen. De buikspier-oefeningen sla ik over een ook oefeningen waarbij ik op mijn buik moet liggen. Nu is er één oefening die ik heerlijk vind, ik krijg er enorm veel energie van. Namelijk Wheel-pose. Dit doe ik langzaam vanuit een liggende positie, waarbij ik eerst mijn voeten in de mat zet, dan mijn heupen naar boven doe en door daarna mijn armen boven mijn hoofd te zetten en mijzelf omhoog te drukken. Deze beweging gaat prima en ik ervaar geen pijn of iets dergelijks. Wel vraag ik me af of de rekking aan de voorzijde van mijn lichaam en de druk op mijn buik niet te hevig is in deze positie. Ik heb al naar antwoord gezocht op internet hierover, maar zonder resultaat. Ook mijn yoga instructeur kan hier geen goed antwoord op geven. Heb jij enig idee of ik deze oefening nog kan blijven doen? Groetjes! Marre

    Miranda Lindenhoff, 09 maart 2017

    Beste Marre,

    Goed dat je deze vraag stelt!

    Het is sowieso heel goed dat je een aantal oefeningen niet meer of aangepast doet nu je zwanger bent. In je zwangerschap en zeker wanneer je buik gaat groeien is het niet verstandig oefeningen te doen die (te veel) druk op je buik zetten. Dit vanwege het hormoon relaxine die alles in je lijf flexibeler maakt en de druk op de baarmoeder en dus je kindje. Om deze reden is het dan ook, helaas, niet verstandig de Wheel-pose te blijven doen gedurende de rest van je zwangerschap.

    Er zijn wel alternatieven die je zou kunnen doen die een enigszins vergelijkbaar, maar minder heftig, effect hebben en waarbij je buik meer wordt ontzien. Je yoga-docent kan je daar waarschijnlijk wel opties voor geven en anders hoor ik het graag van je.

    Groeten,

    Miranda

  • ...mama..., 04 februari 2017

    Nog een kleine aanvulling

    Het gevoel in mn benen is niet anders dan eerder. Ik zit weinig met gekruiste benen, probeer daar altijd op te Letten.

    Miranda Lindenhoff, 05 februari 2017

    Hoi mama,

    Bedankt voor de aanvulling! Omdat wij als therapeuten geen diagnoses mogen vaststellen kan ik geen vaste naam aan je klachten geven.

    Maar je klachten klinken heel bekend. Bijna altijd ontstaan deze klachten gedurende de zwangerschap en kunnen na de bevalling aanhouden of gelukkig weggaan (zoals bij de vorige twee zwangerschappen). Wat er gebeurt in je zwangerschap is dat door de verwerking van de banden (ter voorbereiding op de bevalling) de spieren rondom je bekken en onderrug meer zullen moeten gaan doen. Als deze niet goed genoeg samenwerken dan gaan onder andere de bilspieren helpen om dit probleem op te kunnen vangen. Hierdoor kan je last van je bil, bekken en uitstraling naar je been ervaren, net zoals jij dat hebt. 

    Wat belangrijk is, wat je gelukkig ook niet doet, is niet met je benen over elkaar zitten, je bilspieren oprekken en je onderste buikspieren meer versterken en bovenal ook gedurende je dagelijks leven gebruiken. Een goede houding is hier wel bij van belang. 

    De betrokken bilspier kan je oprekken door de enkel van je pijnlijke been op de andere knie te leggen. Indien je niets voelt rekken in je bil kun je met een vrij rechte rug naar voren buigen totdat je wat voelt. Terwijl je de rek vasthoudt moet deze afnemen, anders moet je iets minder ver gaan. Deze oefening moet je bilklachten en als het goed is ook je beenklachten al gaan verminderen. Ook kun je je bil masseren door een tennisbal tussen je bil en de muur te leggen en dan heen en weer te bewegen (links/rechts of boven/beneden).

    Hoe je het beste je onderste buikspier kan versterken en hoe je je houding het beste kan optimaliseren dat kan een oefentherapeut bij jou in de buurt je heel goed uitleggen. 

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt en als je vragen heb met hoor ik het graag! Veel succes! 

    Groeten,

    Miranda Lindenhoff 

  • ...mama..., 04 februari 2017

    antwoord op uw aanvullende vragen

    Bedankt voor uw snelle antwoord. Excuus voor mijn late reactie, maar ik heb geen bericht ontvangen dat u heeft gereageerd. Ik weet niet goed hoe ik u een privé bericht kan sturen, daarom probeer ik het maar zo. De klachten zijn al in de zwangerschap ontstaan. Al in mn voorgaande zwangerschappen, maar dan verdwenen ze na de bevalling. Mn bevallingen zijn zonder al teveel noemenswaardigheden verlopen, geen klagen. ;) Ontlasting ophouden gaat prima, urine wat minder, maar ervaar dat zelf niet als zijnde een probleem ofzo. De pijn zit met name in de achterkant van mn bovenbeen, iets naar de zijkant. Dit straat uit tot ongeveer mn knie, maar de 'felste ' pijn voel ik hoger, echt in mn bovenbeen, uitstralend in mn bil. Dat voel ik een soort midden over mn bil lopen, in een schuine lijn vanaf mn bovenbeen. Last van een soort zeurderige pijn in mn onder rug heb ik dan ook. Ik hoop dat u met deze aanvullende info uit de voeten kunt! Bedankt alvast!

    Miranda Lindenhoff, 05 februari 2017

    Voor je onderrug kun je liggend op je rug de beide knieën naar de buik trekken tot rek in je rug. Ook deze rek hou je even vast totdat deze afneemt. 

    Ook liggend de beide gebogen knieën opzij laten vallen is bij spanning in de rug vaak een hele prettige oefeningen. Ook deze voer je uit tot lichte rek welke afneemt als je hem vast houdt. 

  • ...mama..., 01 februari 2017

    ischias?

    Goedenavond, 15 maanden geleden ben ik bevallen van ons jongste kindje. Sindsdien heb ik geregeld flink pijn in mn bil uitstralend naar mn bovenbeen en soms ook liezen. (Vaak aan 1 kant, soms beide.) Soms zak ik een soort door m'n been als ik op wil staan. Ik heb zelf het idee dat het erger is bij vermoeidheid en lang op de been te zijn geweest. Zou dit ischias kunnen zijn? Wat kan ik er aan doen? Bedankt alvast voor het meedenken!

    Miranda Lindenhoff, 01 februari 2017

    Beste mama,

    Voordat ik je een goed antwoord kan geven zou ik graag nog wat aanvullende informatie van je willen (eventueel in een persoonlijk bericht/email). Dit omdat er in het gebied waar jij last hebt een hoop verschillende dingen aan de hand kunnen zijn.  

    Zo zou ik graag willen weten of de klachten zijn begonnen tijdens de bevalling of erna. Heb je eventueel een misstap gemaakt oid.vvoor het ontstaan van de klachten. Hoe is de bevalling verlopen (knip, kunstverlossing, etc). Hoe gaat het met urine en ontlasting ophouden? Waar in je bovenbeen voel je de last (voor, zij, achter, binnenzijde) en tot waar loopt deze door? Heb je ook last van tintelingen? Waar precies in de bil zit de last en heb je eventueel ook rugpijn (vooral laag in de rug)? Hoe is het gevoel in je been (hetzelfde of minder dan voorheen)? En last but not least, in hoeverre zit je dagelijks veelvuldig met je benen over elkaar gekruisd? Ik ben benieuwd naar je aanvulling. Dan kan ik je meer duidelijkheid geven.

    Groeten,

    Miranda Lindenhoff 

  • IN81, 19 januari 2017

    last van onderrug en bekken

    Ik ben 6 maanden zwanger en begin steeds meer last te krijgen van mijn onderrug en bekken. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik probeer mijn rust te nemen. Maar met een peuter in huis en mijn werk voor 3 dagen, is dit best lastig. Kun jij me helpen?

    Miranda Lindenhoff, 20 januari 2017

    Beste IN81,

     

    Bedankt voor je vraag. Goed dat je hem stelt! Veel vrouwen, zeker vrouwen zoals jij met al rondlopende kleine kinderen, merken dat het vanaf een maand of vijf (fysiek) zwaarder wordt en dat zij sneller klachten ervaren rondom het bekken en de onderrug. Dit wordt veroorzaakt door het toenemende gewicht van je buik en de verweking die gedurende de zwangerschap plaats vindt.

     

    Het is heel goed dat je probeert je rust te pakken, alhoewel dat met een mogelijk niet meer overdag slapende peuter niet altijd even gemakkelijk is. Pas er wel voor op dat je niet te veel gaat rusten. Hier krijg je, helaas, juist meer last van. Maar af en toe een rustmoment tussendoor is prima.

     

    Naast rustmomenten/pauzes inplannen kun je nog een aantal andere dingen doen, zoals het doen van specifieke oefeningen, je dagelijkse activiteiten eerder afwisselen (zodat je alles minder lang achter elkaar uitvoert) en je houding verbeteren.

    In de praktijk zie ik heel vaak dat essentiele spieren niet worden gebruikt of verkeerd worden gebruikt waardoor juist de onderrug en het bekken worden overbelast met als gevolg dat deze pijn gaat doen.

     

    Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord. Wanneer je meer informatie wilt over bijvoorbeeld oefeningen en houdingscorrecties, schroom dan niet contact met mij op te nemen via de website.

     

    Veel succes en groeten,

     

    Miranda  Lindenhoff