Voeding

Tussendoortjes

Je kind heeft aan drie maaltijden niet genoeg. Kleine kinderen zijn lichamelijk nog niet toe aan het volwassen eetpatroon van drie maaltijden per dag. Hun maag is nog wat te klein om grote hoeveelheden voedsel in één keer te kunnen bevatten. Toch ligt hun energieverbruik relatief hoger dan dat van volwassenen. Ze hebben dus eigenlijk meer voedingsstoffen nodig, terwijl ze met drie maaltijden per dag minder binnenkrijgen.

Noodzakelijke extraatjes
Dit verklaart waarom je kind zo vaak vraagt om een hapje tussen de maaltijden door. Je moet deze tussendoortjes dan ook niet zien als een extraatje, maar als een noodzakelijke maaltijd. Voor peuters en kleuters kun je dan ook beter uitgaan van ongeveer vijf tot zeven eet- en drinkmomenten per dag, in plaats van drie maaltijden. Dat betekent dat hij naast zijn ontbijt, lunch en avondeten behoefte heeft aan twee tot vier tussendoortjes in de vorm van een hapje eten, iets te drinken of beide tegelijk.

Het is verstandig om de grens te leggen bij zeven afzonderlijke tussendoortjes. Anders komt het gebit van je kind in de loop van de dag te vaak in aanraking met suikers en dat vergroot de kans op gaatjes.

Gezonde tussendoortjes
Omdat de tussendoortjes die je kind eet eigenlijk moeten worden beschouwd als kleine maaltijden, is het belangrijk om te kiezen voor gezonde hapjes. Natuurlijk is er niets mis met zo nu en dan een koekje of een snoepje. Het is alleen beter om daar geen gewoonte van te maken en zoetigheid af te wisselen met iets hartigs. Zo raakt je kind gewend aan een rijk en gevarieerd menu.

Suggesties voor gezonde tussendoortjes
Er is geen enkele reden om je te beperken tot de traditionele appel of sinaasappel. Gezonde en hartige tussendoortjes blijven in de ogen van je kind alleen aantrekkelijk als je ook daarin genoeg variatie aanbrengt. Een paar suggesties voor gezonde tussendoortjes: 

  • Worteltjes, komkommer, paprika, tomaat of een stengel bleekselderij.
  • Exotische vruchten als kiwi, mango, papaja en lychees en gedroogd fruit (ongesuikerd) zoals abrikozen, rozijnen en dadels.
  • Volkoren graanproducten zoals kleine broodjes, soepstengels of rijstwafels. Je kunt ook kiezen voor volkoren koekjes of cakejes die niet teveel suiker bevatten.
  • Zuivelproducten, zoals een beker melk of een bakje yoghurt (eventueel met jam).
  • Kaas uit het vuistje.
  • Boterham met tomaat, komkommer, Hüttenkäse, geprakte banaan of ander gezond beleg.
  • Versgeperste groente- of vruchtensapjes.
 

Trefwoorden

  • kind & voeding
  • tussendoortjes