Trakteren

De verjaardag van je kind wil je vieren. Welke gezonde traktaties voor jonge kinderen zijn geschikt? Bij kinderen van rond één jaar let je goed op wat ze binnenkrijgen. Dat geldt ook voor als je trakteert op de crèche of op zijn eerste feestje thuis. Niet teveel suiker, zacht om goed te kunnen kauwen en niet te grote porties.

WIJ.nl zegt: maak er niet téveel werk van. Baby’s en dreumesen vinden het al geweldig om gewoon een lekker extraatje te krijgen.

Voorbeelden van traktaties
Je kunt kiezen voor een kant-en-klare traktatie. Bijvoorbeeld:

  • doosje rozijnen
  • toetje
  • bekertje popcorn
  • eierkoek
  • fruit
  • soepstengels
  • minikrentenbol
  • rijstwafeltjes

Wil je iets extra’s doen, dan kun je zelf wat maken:

  • Kies fruit als basis: aardbeien, appel, banaan, mandarijntje, meloen
  • Gebruik verse groente/rauwkost: komkommer, kerstomaatjes
  • Combineer in een bakje: fruit of rauwkost
  • Geef het samen met eierkoek, roggebrood of ontbijtkoek

Of wacht dat je hiervan?

  • IJstoetje: plaats een ijsstokje of plastic lepeltje in een (Danone-)toetje en vries in.
  • Cakeje: bak kleine cakejes in papieren vormpjes. Voeg eventueel gedroogd fruit toe of versier met vers fruit en jam. 

 

Trefwoorden

Trefwoorden

  • trakteren

Reacties (5)

afbeelding van Licy777
14 oktober 2013
Bianca,

Eierkoeken zijn er ook in volkoren. Soepstengels kun je ook volkoren kopen.

Zelf koop ik rijstewafeltjes van organic met appelsmaak en volkoren koekjes van organic.

En als je zelf cakejes bakt dan kun je die ook met volkorenmeel maken en een vetproduct naar eigen keuze.


En ik moet wel toegeven dat ik heel blij ben om te lezen dat er meer ouders zijn die er ook streng op letten. Snoep zal mijn zoon van mij niet krijgen. Ben zelf ook niet zo een snoeperd.
afbeelding van bianca1728
23 september 2013
jakl-429130: Dit is geen onzin. Elkaar tegenspreken is hier ook niet ter sprake en ouders mogen zeker beslissen wat ze hun kinderen geven. Mijn vraag over het artikel was alleen wat er nou zo gezond aan die traktaties was. Ik weet dat veel ouders en professionals alles klakkeloos overnemen van deze 'gezonde' suggesties. Is er iets op tegen dat ik duidelijk probeer te maken dat toetjes vol suikers en dergelijke zitten, je beter volkoren kunt gebruiken in plaats van witmeel en dat er zout in soepstengels zit, wat heel veel mensen ook niet weten?! Een voorbeeld: iemand dacht dat E-nummers VITAMINES waren!!! Ik probeer dus alleen duidelijk te maken dat niet alle gezonde tussendoortjes en traktaties even gezond zijn en aan de ouders de overweging wat ze er mee doen. Denk je dat ik mijn twee zoontjes van 2 en 3 jaar op selleriestengels laat knabbelen? Nee. Maar ze zijn gelukkig gek op tomaatjes en komkommer en krijgen heus wel snoepjes, koekjes en toetjes, maar met mate. Veel mensen kijken niet op de etiketten, zien niet wat in de (kinder)producten zit verwerkt. Men denkt dat iets gezond is omdat de verpakking dat vermeld, terwijl het vol zit met chemische rommel en daar moet je niet teveel van binnenkrijgen.
afbeelding van jakl-429130
23 september 2013
Wat een onzin zeg! Tegenwoordig is niets meer goed. Iedereen spreekt elkaar tegen. Ben jij expert of zo? Ik vind dat mensen niet zo moeilijk moeten doen. Dit is niet goed dat is niet goed. Laat ouders lekker zelf beslissen! Af en toe genieten mag van mij, als de basis maar goed zit.
afbeelding van mamaloe24-7
22 september 2013
Hoera, eindelijk iemand die naar de koek en snoep kijkt. Fijn Bianca, nu voel ik me niet meer zo alleen op de wereld. Als ik op de peuterspeelzaal wat zeg over al het snoep wat er uitgedeeld wordt, krijg ik van alle kanten commentaar. En hoor ik: ja, jij deelt altijd fruit ook, je gunt je kinderen zeker geen snoepje. Ik heb het opgegeven om daar op te antwoorden, maar zolang mijn zoon daar nog zit, zal ik het zakje snoep van de eeuwige bellenblaas afhalen en daar commentaar op geven.
Succes met jouw actie.
afbeelding van bianca1728
21 september 2013
Mag ik vragen wat er hierboven nou zo gezond aan is? Rozijntjes zijn prima, liefst biologisch. Welk (kinder)toetje zit niet boordevol suikers en misschien nog wat E-nummers?! Popcorn zoet: suikers, Popcorn zout: bespaar de niertjes, liever zonder zout. Die harde vliesjes lijken me niet echt lekker etent voor 1-jarigen. Eierkoek: witmeel, suikers. Soepstengels: witmeel, zout. Minikrentenbol: witmeel, suikers, en hoogstwaarschijnlijk E-nummers, vooral fabriekskrentenbollen. Rijstwafeltjes zonder chemische toevoegingen. Denk niet dat kindjes daar met een verjaardagstraktatie op zitten te wachten. Als extra's: gewoon fruit, helemaal prima, maar nog beter is biologisch (in ieder geval onbespoten, zodat de kindjes geen gif binnenkrijgen). Voor komkommer, tomaatjes, enz..idem dito. Schil de komkommer als het niet biologisch is. En dan is het weer jammer wat eronder staat: geef dat met eierkoek, roggebrood of ontbijtkoek...roggebrood is zwaar eten, lust lang niet iedereen en eierkoek bevat witmeel en suikers en ontbijtkoek zit ook vol met suiker! Een ijsje maken van een Danoontoetje...lekker veel suiker. en als laatste een cakeje...witmeel en suikers. Ik vraag mij echt af waarom jullie zeggen dat dit gezonde traktaties zijn........ik vind er niet veel gezonds aan met al die suikers en wit-melen. Ik maak er op uit dat er geen vetten in zitten, behalve de cakejes en de toetjes (melkvetten). Margarine is zeer slecht, net als die Becelboters en bakvetten!!! Allemaal rommel. Olijfolie, sesamolie, kokosvet, gheeboter, enz.: dat zijn goede vetten en oliën voor bakken. Maar jullie adviseren wel producten die met witmeel, suikers, zout en hoogstwaarschijnlijk E-nummers, gemaakt zijn als traktatie voor jonge kinderen......